Spise og drikke 7,5 måneder

16. januar 2016

Alder:
7 mdr.

Spise og drikke 7,5 måneder

Hej Helen.

Tusind tak for dine gode råd angående opstart med skemad. Det har været rigtigt brugbart.

Nu har jeg vist brug for din hjælp igen. Jeg er lige begyndt at give min søn 3 måltider skemad i stedet for 2. Samtidig er jeg ved at prøve at trappe ned til 4 amninger i døgnet. Jeg har lidt svært ved at tilrettelægge måltiderne på smart måde i forhold til amninger og søvn. Kan du evt komme med et forslag til en dagsplan?

Vi står op ved 6 tiden og han tager en lur ca kl 9 og 13.30. Eftermiddagsluren kniber det lidt med, men nogen gange sover han lidt ved 18 tiden. Han bliver puttet ved 20tiden og plejer at vågne og blive ammet kl ca 23.

Vores store bekymring for tiden er at han slet ikke vil drikke vand. Vi har mest forsøgt med et snapseglas og et lille plastic medicinbæger. Han vil ikke rigtig  have koppen hen til munden. Og hvis det lykkedes tygger kan bare i bægeret og puster så det meste ryger ned ad blusen. Og hvis han får noget ind i munden får han det tit galt i halsen. Vi har også prøvet med to slags tudkopper men der tygger han også bare i tuden istedet for at drikke. Tudkopperne har en ...

Annonce

... sikkerheds ventil der gør at man skal suge ret hårdt før at der kommer noget ud. Det ved jeg ikke om er så smart til ham.

Kan det være at han simpelthen bare ikke er tørstig? Han har flere tunge tissebleer i løbet af dagen, så han virker ikke dehydreret.

Men på et tidspunkt skal han jo kunne drikke vand. Hvordan får vi lært ham det? Og hvor meget bør han ca drikke til et måltid?

Et andet problem er at han helst vil spise mad der er fuldstændigt pureret. Han elsker fx majsgrød. Når jeg prøver at lave grød på flager spiser han ikke særlig meget. Og nogen gange ser han meget mærkelig ud i hovedet når han får det ind i munden. Bør han ikke kunne spise noget mere grov mad med den alder han har? Men det er måske bare et spørgsmål om at blive ved med at præsentere ham for det?

Det skal lige siges at han ellers er en glad dreng der møver rundt og vil undersøge det hele. Han vejer lidt over 8 kg.

Jeg håber du kan komme med nogle gode råd. Jeg vil rigtig gerne købe din bog ang mad til børn, men vi bor i udlandet pt så det er ikke lige lykkedes mig at få fat på den endnu.

På forhånd tak for hjælpen
En lidt frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger